קפה ופוליפנולים

קפה ופוליפנולים


לקפה יש טעם טוב ויכול להיות "זריקת מרץ" לבוקר, אבל מה הוא יכול לתרום לבריאות שלנו?
יותר ויותר מחקרים מראים שאילו ששותים קפה, בהשוואה לאילו שלא שותים:


o עם פחות סיכוי להיות עם סכרת מטיפוס II
o הפחתה בסיכוי למחלות לב וכלי דם, הפרעות קצת ומאורעות של שבץ מוחי
o השפעה מונעת על ההתפתחות של מחלת אלצהיימר והתפתחות של דמנציה (שיטיון)
o פחות מקרים של ממאירות

 

"יש בהחלט יותר חדשות טובות מאשר לא טובות בשתיית קפה ובריאות", אומר ד"ר דין קרן – מומחה הגסטרנאטרולוגיה ותזונה מקבוצת אסיא מדיקל, בי"ח אסותא.

במחקרים אפידמיולוגיים, שתיית קפה יומית, קשורה לפחות מקרי תמותה, בעיקר מגורמים קרדיווסקולריים. כמו כן פחות מקרים של אי ספיקת לב, שבץ מוחי, סכרת וחלק מהממאירויות ביחס הפוך (יותר קפה פחות מקרים).

איך זה עובד? המקור הוא אותם פוליפנולים, חומרים מזינים (nutrients) אשר מונעים נזק רקמתי על ידי רדיקלים חופשיים ולקפה תכולה גבוהה של מרכיבים אילו. מבחינה היסטורית, האפקט הביולוגי של הפוליפנולים יוחסו לפעילות הנוגדת חימצון, אבל ישנם עדויות לאחרונה המצביעות על תכונות אימונומודולטוריות (אילו העובדות על מערכת החיסון – הידוע כמשתתף בחלק מהמנגנון של היווצרות מחלות מסוימות) ותכונות של הרחבת כלי דם בהפחתת הסיכון למחלת לב וכלי דם.

הפוליפנולים (הכוללים את החומצה הכלורוגנית והפנולית) הינם חומרים המצויים בצמחים. כיום מיצוי פולי הקפה הירוק מעלה את כמות הפוליפנולים בהשוואה לקפה הרגיל. יש הטוענים שלפוליפנולים אפקט מונע יותר חזק מויטמין C  ו-E. המחקרים מראים, שהקפה מספק כמות רבה של פוליפנולים מדי יום ורמה זו זהה בין קפה עם וללא קפאין. כמות הפוליפנולים הינו פי 4 מאשר בתה ירוק, וכמו כן יותר מאשר בקקאו, תה צמחים אחרים, יין אדום ואף חלק מהירקות ופירות. ממחקר שפורסם ב-2005 שבחן את כמות הפוליפנולים ביותר ממאה מאכלים ומשקאות, וכלל ירקות, פירות, אגוזים, תבלינים ושמנים נצפה שמקור עיקרי של פוליפנולים בתזונה היומית שלנו בא מקפה.

 

 

 

 

 

 

סכרת

המחקרים אודות קפה וסכרת די מבוססים ביותר מ-15 מחקרים שפורסמו. ב-2005 נעשתה סקירה של 9 מחקרים על קפה וסכרת מטיפוס II. ביותר מ-193,000 אנשים, אילו ששתו יותר מ-6-7 כוסות קפה ליום היו עם 35% פחות סיכוי  להיות עם סכרת מאשר אילו ששתו פחות מ-2 כוסות ליום. לגבי אנשים ששתו 4-6 כוסות היה 28% פחות סיכוי להיות עם סכרת. ממצאים אילו היו ללא קשר למין הנבדק, משקל או מיקום גאוגרפי. מחקר יותר חדש, שפורסם באוסטרליה בחן 18 מחקרים על יותר מ-458,000 אנשים. מצאו ירידה של 7% בסיכוי להיות עם סכרת לכל כוס קפה נוסף ליום. היו ממצאים דומים גם באילו ששתו קפה ללא קפאין ותה.
הקפה גם מכיל מינרלים כגון מגנזיום וכרומיום, שעוזרים לגוף לייעל את השימוש באינסוליו, אותו הורמון האחראי על שליטה ברמות הסוכר (גלוקוז).
"זה כנראה לא הקפאין", לאור המחקרים על קפה נטול-קפאין – וניתן להגיד בביטחה שהתועלת לא בשל הקפאין.

 

מחלת לב ולכלי דם

שתיית הקפה יכול להילחם במספר רב של גורמי סיכון למחלות לב ושבץ מוחי. ראשית ההשפעה שלו על סכרת מטיפוס II, המעלה את הסיכוי לחלות במחלות אילו. מעבר לזה, שתיית קפה קשור להפחתה בהפרעות קצב לבביות, גורם סיכון נוסף למחלות לב ושבץ מוחי בגברים ונשים. במחקר שכלל בערך 130,000 אנשים, אילו שדיווחו על שתייה של 1-3 כוסות קפה ליום, עם 20% פחות סיכוי להתאשפז בשל הפרעות קצב לבביות מאשר אילו שלא שתו קפה.
מחקר נוסף על בני אדם נבדק יכולת נוגדת החמצון של פוליפנולים מקפה בעיכוב חמצון הליפידים (שומנים) מבשר אדום בקיבה, והספיגה של חומר הנקרא MDA  (malondialdehyde). נמצא שהפולפנולים מקפה קלוי עם יכולת עיכוב יותר יעילה של חמצון השומנים פי 2-5 מאשר מקפה נמס רגיל. דמים מעשרה מתנדבים בריאים שנבדקו לאחר ארוחה עם 250 גרם בשר אדום הראו עלייה ברמות MDA. ההצטברות של MDA  בדם, משנה את הכולסטרול הנקרא LDL, הידוע כמעודד הצטברות משקעים שומניים וכדוריות דם לבנות בדופן העורקים (תהליך הקרא אטרוגניס שמביא לטרשת עורקים, שבהדרגה מביא לחסימה של זרימת הדם והופעה של מחלות לב וכלי דם). שתייה של 200מל"ל קפה אצל אותם מתנדבים, במשך ארוחה עם בשר אדום, הביא לירידה של 80% ו-50% בהתאמה בערכי ה-MDA  שעתיים ו-4 שעות לאחר הארוחה.

אלצהיימר ושיטיון

ב-2009 מחקר מפינלנד ושבדיה, הראה, שמתוך 1400 אנשים שעקבו אחריהם ל-20 שנה, אילו ששתו 3-5 כוסות קפה ליום, עם 65% פחות סיכוי לפתח שיטיון ומחלת אלצהיימר, וזאת בהשוואה לאילו שלא שתו בכלל קפה או כאילו ששתו מדי פעם. אותם פוליפנולים שהינם נוגדי חימצון טבעיים מספקים הגנה על מחלת אלצהיימר דרך מספר מגנונים ביולוגיים, כמו אינטראקציה עם מתכות מעבר, הפחתת פעילות של רדיקלים חופשיים, עכוב תהליכי דלקת, שינוי פעילות של אנזימים שונים, והשפעות על תהליכים בתוך התא. מחקרים הראו הפחתה בייצור של חומר הנקרא עמילואיד בטא, שלו יש חלק ניכר בהופעה של מחלת האלצהיימר וכן מאיטה את ההדרדרות הקוגניטיבית. נתונים ממחקרים אקראיים, כפול סמיות על מתן פוליפנולים ל-100 נחקרים, הראה שלקפה יכולת לעזור למחלת אלצהיימר בהפחתה של רמות ההומוציסטאין באנשים הלוקים במחלה זו.

 

ממאירות

העדות לאפקט המגן של שתיית  קפה על סרטן יותר חלשה מסכרת מטיפוס II, אך לגבי סרטן הכבד, העדויות מאד יציבות. כל המחקרים מראים ששתיית קפה בכמות מוגברת, קשורה לפחות מקרים של שחמת וסרטן כבד.

לסיכום הקפה הינו משקה הנצרך סביב לעולם, אשר סגולות הבריאות שלו, בעלות עניין רב. הגישה שההשפעה של קפה על הבריאות אינה מועילה זזה הצידה לכיוון פרופיל יותר מועיל. הנתונים האופטימיים האילו באים מתועלת ברורה בהגנה על הכבד, סכרת, מחלת אלצהיימר, מחלות לב ולאחרונה גם בשיפור בתמותה. נראה שהגישה המסורתית לגבי קפה כגורם סיכון ליתר לחץ דם, אוסטאופורוזיס ומחלות לב וכלי דם מתחילה להיעלם. כיום יודעים שיש חומרים אחרים בקפה, ולא רק הקפאין,  שנקשר לתופעות אילו. הפוליפנולים ובעיקר החומצה הכלורוגנית ביחד עם נתונים קליניים יותר איכותיים ומחקרים אפידמיולוגיים, תורמים רבות לשינוי זה.למרות החדשות הטובות, דרוש כמובן עוד מחקרים. רוב המחקרים הקליניים, בעיקר אילו עם המספרים הגבוהים, הם מחקרי תצפית, וישנם עוד פקטורים רבים שיש לקחת בחשבון. אך ניתן לסכם, שאין לצרוך את הקפה כתוסף מזון, אלא ששותף נוסף באורח החיים שלנו לעודד בריאות, שתזונה נכונה ופעילות גופנית ממשיכים לשחק את התפקיד עיקרי שלא ניתן להחליפו.

 


מקורות


Coffee polyphenols protect human plasma from postprandial carbonyl modifications Roman Sirota1, Shlomit Gorelik1, Raviv Harris1, Ron Kohen1,† and Joseph Kanner2 Molecular Nutrition & Food Research Volume 57, Issue 5, pages 916–919, May 2013.

Coffee, tea, and cocoa and risk of stroke.  Larsson SC. Stroke. 2014 Jan;45(1):309-14.

Coffee and tea: perks for health and longevity? Bhatti SK1, O'Keefe JH, Lavie CJ. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2013 Nov;16(6):688-97.
Nutrition and the risk of Alzheimer's disease. Hu N, Yu JT, Tan L, Wang YL, Sun L, Tan L. Biomed Res Int. 2013;2013:524-8.

Effect of an antioxidant drink on homocysteine levels in Alzheimer's patients. Morillas-Ruiz JM, Rubio-Perez JM, Albaladejo MD, Zafrilla P, Parra S, Vidal-Guevara ML. J Neurol Sci. 2010 Dec 15;299(1-2):175-8.

Polyphenols, inflammation, and cardiovascular disease. Tangney CC, Rasmussen HE. Curr Atheroscler Rep. 2013 May;15(5):324.

Coffee, colon function and colorectal cancer. Vitaglione P, Fogliano V, Pellegrini N.
Food Funct. 2012 Sep;3(9):916-22.

Galasko DR, Peskind E, Clark CM, et al. Antioxidants for Alzheimer disease: a randomized clinical trial with cerebrospinal fluid biomarker measures. Archives of Neurology. 2012;69(7):836–841.

The impact of coffee on health. Cano-Marquina A, Tarín JJ, Cano A. Maturitas. 2013 May;75(1):7-21.

2017 © ד"ר דין קרן - גסטרואנטרולוגיה ותזונה
×

הצהרת נגישות

אתר זה נבדק ונמצא נגיש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA. הנחיות הנגישות מבהירות כיצד ליצור תכני אינטרנט נגישים לאנשים עם מוגבלות. עמידה בהנחיות הנגישות מסייעת להפוך את האינטרנט לנגיש וידידות לכל בני האדם.

אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות. אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל.

רמת הנגישות באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לכלל תתי האתרים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו Chrome, Mozila)
  • התאמת האתר לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגראפיים יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר לאן הם מקשרים.
  • האתר אינו כולל היבהובים ותכנים בתנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).