אומגה 3: עדיף לאכול דגים

אומגה 3: עדיף לאכול דגים

מחקרים מראים כי צריכה של חומצות אומגה 3 החיוניות לבריאות יעילה הרבה יותר כאשר אוכלים דגים בהשוואה לנטילת תוספים מלאכותיים

מחלת לב כלילית היא גורם עיקרי לתמותה באוסטרליה ובמדינות המערב. ידוע שחומצות שומן ארוכות שרשרת מסוג אומגה-3, שהן חומצות שומן רב בלתי רוויות, יכולות להפחית את הסיכון למאורעות לבביים ראשוניים, כגון מחלת לב כלילית, אי ספיקת לב ודום לב. יש עניין רב בתועלת של נטילת אומגה-3 במניעה שניונית (השפעה חיובית על מדדים נלווים כגון לחץ דם או היקף מותניים). איגודים מכובדים, ובהם הארגון האמריקאי למחלות לב, ממליצים על צריכה של גרם אחד ליום של אומגה-3 למניעה שניונית של מחלות לב כליליות ומחלות כלי דם טרשתיים.

צריכה של אומגה-3 מפחיתה מגוון רב של גורמי סיכון לבעיות לב. הנטילה שלהם מביאה לירידה ברמות טריגליצרידים (שומנים), והיא מציגה תכונות נוגדות-טרשת, נוגדות-דלקת, נוגדות הצמתות טסיות (פקטור חשוב כגורם של מחלות בכלי הדם), ומביאה לשיפור בלחץ-דם ובקצב הלב.

אינדקס האומגה-3 הוא מדד להערכת סך חומצות השומן מסוג זה כחלק היחסי מסך חומצות השומן בגוף. ישנו קשר הפוך בין רמות האינדקס לתמותה ממחלות לב, כלומר שככל שיש אינדקס יותר גבוה, פחות הסיכוי ללקות במחלות לב.
המינון היומי המומלץ במדינות שונות של אומגה-3 הוא 500-1000 מ"ג ליום. אך זה לא ברור באיזה אופן של נטילת האומגה-3 מגיעים לרמות טובות יותר: צריכה של דגים, או של תוספי תזונה המכילים אומגה-3? דגים מכילים גם חומרים אחרים חשובים כמו טאורין, סלניום ואסטה-קסנטין. בנוסף לכך, צריכה קבועה של דגים באה במקום צריכה של מאכלים פחות בריאים. מחקרים השוואתיים קודמים הראו שאומגה-3 מדגים מגיע בצורה טובה יותר לשומנים בדם מאשר מהתוספים. מצד שני, אכילת דגים כרוכה בסיכון לזיהום עם כספית.


דגים טובים ללב


מחקר שנערך באוסטרליה נועד להראות את רמת אינדקס אומגה-3, ולהשוות בין גורמי הסיכון למחלות לב בקבוצה הנוטלת תוספי תזונה עם אומגה-3 לעומת קבוצה האוכלת דגים. למחקר גויסו למחקר גברים ונשים בגילאים 30-70 עם היסטוריה של מחלות לב מהמרפאות הרלוונטיות של בית החולים.

המחקר פורסם בכתב עת NUTRITION AND DIETETICS, והשתתפו בו 22 נבדקים. 5 מתוך 11 הנבדקים שנטלו תוסף של אומגה 3 העלו את האינדקס של אומגה-3 ב-8%. לעומת זאת, 10 מתוך 11 נבדקים שאכלו דגים העלו את האינדקס במעל 8%. כלומר ההשפעה היתה הרבה יותר טובה בקרב נבדקים שצרכו דגים, לעומת נבדקים שצרכו תוסף.
נצפה גם הבדל משמעותי סטטיסטי ביחס מותניים לירכיים עם נטייה ברורה לטובת קבוצת הדגים. אכילה של דגים גם הביא לירידה יפה בערכי לחץ דם, וזה לא הושג בקבוצת התוסף.

ישנן עדויות בספרות הרפואית שחומצות השומן מסוג אומגה-3 עם זמינות ביולוגית (חלק התרופה/התוסף החודר אל זרם הדם ומגיע אל אתר הפעולה או הרקמה הרצויים בגוף) רבה יותר בצריכה של דגים לעומת תוספים. ניתן אולי להסביר את התוצאות בסוג ובאיזון של חומצות שומן שישנם בדגים לעומת התוספים, וכן במרכיבים אחרים שישנם בדגים ומסייעים לבריאות.

 

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: